Algemene voorwaarden
Identiteit van de vereniging
VZW Centrum voor Talen in Louvain-la-Neuve en -en-Woluwe, afgekort “CLL – Taalcentra” – Universiteitsplein 25 – B-1348 – Louvain-la-Neuve – KBO : 0431.176.282 – tel : +32 (0)10 47 06 06 – contact@cll.be – www.cll.be
Online contactformulier: https://www.cll.be/nl/contact
Livechat: u kunt een transcriptie van de chatgesprekken met CLL ontvangen, op voorwaarde dat u uw e-mailadres aan het begin van het gesprek opgeeft.
Algemeenheden en definities
1° Deze algemene verkoopsvoorwaarden regelen alle betrekkingen tussen de VZW CLL – Taalcentra (hierna “CLL”) en haar klanten, behoudens uitdrukkelijke en schriftelijke afwijking vanwege CLL. Door het louter plaatsen van een bestelling aanvaardt de klant deze algemene voorwaarden en ziet hij af van de toepassing van zijn eigen algemene of bijzondere voorwaarden, zelfs indien die in zijn bestelbonnen, brieven of commerciële documenten zijn opgenomen, ongeacht of deze vóór of na onze documenten zijn opgesteld, ook wanneer dit met de hand gebeurde.
2° Het woord “les” zoals gebruikt in deze voorwaarden betekent een vormingsmoment op een bepaalde datum en voor een bepaald aantal uren (vb. : een les van 2 uur op 28 februari van 9u tot 11u).
Het woord “sessie” betekent een volledig lesprogramma (vb. : een sessie van 30 uur Engelse les op niveau A2, startend op 22 januari en eindigend op 12 april).
3° Overeenkomstig artikel 5.226 van het Burgerlijk Wetboek is er sprake van “overmacht” wanneer het voor een van de partijen onmogelijk is haar contractuele verplichtingen na te komen door een omstandigheid waarvoor zij niet verantwoordelijk is (haar geen fout ten laste kan worden gelegd in de zin van artikel 5.225 van het Burgerlijk Wetboek). Daarbij wordt rekening gehouden met het onvoorzienbare en onvermijdbare karakter (de gevolgen konden ondanks alle redelijkheid niet worden vermeden) van de belemmering. Dit omvat, zonder daartoe beperkt te zijn, stakingen, ziekte van lesgevers, weersomstandigheden, gezondheidscrises, oorlogen, enz.
4° De brochures en webaanbiedingen van CLL zijn opgesteld te goeder trouw op basis van de beschikbare gegevens op het moment van opmaak. Eventuele fouten of wijzigingen worden aan de klant meegedeeld via errata of wijzigingsberichten.
In bepaalde omstandigheden (waaronder het zich voordoen van een geval van overmacht zoals bedoeld in artikel 3°), kan CLL genoodzaakt zijn een bepaalde lesformule tijdelijk of definitief te schrappen. Uiteraard blijft CLL beschikbaar om een alternatief voor te stellen aan de klant.
5° De klant moet aan CLL alle nuttige informatie verstrekken die uitdrukkelijk wordt gevraagd of die redelijkerwijs een invloed kan hebben op het goede verloop van zijn opleiding. Indien de klant verkeerde informatie verstrekt die leidt tot extra kosten voor CLL, zullen deze kosten aan de klant worden aangerekend.
6° CLL kan aan de klant alle kosten aanrekenen die voortvloeien uit wijzigingen die hij aanbrengt aan de oorspronkelijke boeking.
Inschrijving
7° Vanaf het moment van inschrijving is de klant definitief en onherroepelijk verbonden aan CLL, ongeacht de betaling van een voorschot en behoudens de bepalingen van artikelen 10° en 11° hieronder.
8° Inschrijving voor een opleiding kan telefonisch, per e-mail of in een van de CLL-centra gebeuren. Na ontvangst van de inschrijving ontvangt de klant onmiddellijk een bevestiging van zijn inschrijving via een document dat persoonlijk wordt overhandigd, per post of per e-mail. De inschrijving zoals vermeld in deze bevestiging verplicht de klant om de opleiding te volgen gedurende de periode en volgens de uren vermeld in dit document.
9° De klant kan zich ook online inschrijven via de website van CLL (www.cll.be) of een van de bijbehorende websites. In dat geval verbindt de klant zich onherroepelijk tot het volgen van de gekozen opleidingssessie zodra hij zijn inschrijving bevestigt. Na de validatie van zijn inschrijving ontvangt de klant onmiddellijk een bevestiging van zijn inschrijving per e-mail. De inschrijving zoals vermeld in deze bevestigingsmail verplicht de klant om de opleiding te volgen gedurende de periode en volgens de uren vermeld in dit document.
Annulering
10°a. Eenzijdige annulering van een inschrijving voor een opleiding moet altijd gebeuren via een aangetekende brief, via e-mail uitsluitend naar het adres contact@cll.be, of persoonlijk door de klant aan het onthaal van het centrum waar de opleiding zou plaatsvinden (waar de klant een annuleringsdocument zal ondertekenen).
Behalve in geval van overmacht zoals bedoeld in artikel 3°, is de schadevergoeding voor eenzijdige annulering als volgt vastgesteld:
-
Annulering meer dan 31 dagen vóór de opleiding: 8% van de opleidingsprijs ;
-
Annulering tussen 31 en 22 dagen vóór de opleiding: 15% van de opleidingsprijs ;
-
Annulering tussen 21 en 15 dagen vóór de opleiding: 30% van de opleidingsprijs ;
-
Annulering tussen 14 en 8 dagen vóór de opleiding: 50% van de opleidingsprijs ;
-
Annulering tussen 7 dagen en 1 dag vóór de opleiding: 75% van de opleidingsprijs ;
-
Annulering op de dag zelf of afwezigheid zonder verwittiging (no-show): 100% van de opleidingsprijs.
10°b. Herroepingsrecht bij aankoop op afstand
Indien de aankoop van de opleiding op afstand is gebeurd in de zin van artikel I.8, 15° van het Wetboek van economisch recht, heeft de klant-consument in de zin van artikel I.1, 2° van hetzelfde wetboek het recht om het CLL te informeren dat hij zich terugtrekt uit het met het CLL gesloten contract en dus afziet van de opleiding. Dit zonder boete en zonder opgave van motieven, binnen 14 kalenderdagen vanaf de dag van het sluiten van het contract.
Voor het verstrijken van deze termijn van 14 kalenderdagen, zoals vermeld in de vorige alinea, brengt de klant-consument het CLL via e-mail (contact@cll.be) op de hoogte van zijn beslissing om zich uit het contract terug te trekken.
Hiervoor kan de klant-consument:
-
Ofwel gebruik maken van het herroepingsformulier in bijlage 1 ;
-
Ofwel een ondubbelzinnige verklaring opstellen waarin zijn beslissing tot herroeping wordt toegelicht.
De bewijslast betreffende de uitoefening van het herroepingsrecht rust bij de klant-consument overeenkomstig artikel VI.49, § 4 van het Wetboek van economisch recht.
Het CLL zal dan alle van de klant-consument ontvangen betalingen zonder onredelijke vertraging en in elk geval binnen 14 dagen na de dag waarop het via e-mail (contact@cll.be) op de hoogte werd gebracht van de herroeping van het contract en dus van de annulering van de opleiding, terugbetalen. Voor deze terugbetaling gebruikt het CLL hetzelfde betaalmiddel als dat gebruikt door de klant-consument voor de oorspronkelijke transactie, tenzij er schriftelijke toestemming is van de klant-consument voor een ander betaalmiddel en op voorwaarde dat dit geen kosten met zich meebrengt voor de klant-consument.
Overeenkomstig artikel VI.46, § 8 van het Wetboek van economisch recht, wanneer de klant-consument wenst dat de toegang tot de lessen geopend wordt tijdens de herroepingstermijn van 14 dagen, moet hij dit uitdrukkelijk aanvragen bij het CLL en erkent hij uitdrukkelijk dat hij geen herroepingsrecht meer heeft zodra het contract volledig is uitgevoerd door het CLL, dat wil zeggen wanneer hij volledige toegang heeft gekregen tot de opleiding waarvoor hij zich heeft ingeschreven.
Voor de toepassing van artikel VI.53, 1° van het Wetboek van economisch recht wordt de dienst van het CLL geacht volledig te zijn uitgevoerd zodra de klant-consument toegang heeft gekregen tot de opleiding waarvoor hij zich heeft ingeschreven.
10°c. Formules à la carte en individuele lessen
Wat betreft formules à la carte en individuele lessen met variabele uurroosters: elke les die niet minstens één werkdag voor het geplande tijdstip wordt uitgesteld, wordt als gegeven beschouwd en dus gefactureerd. Om geldig te zijn, moet het verzoek tot uitstel schriftelijk worden ingediend meer dan 24 uur voor het begin van de les via het e-mailadres contact@cll.be. Deze mogelijkheid tot kosteloos uitstel is maximaal vier keer per bestelde lesreeks toegestaan. Vanaf het vijfde uitstel wordt elke uitgestelde les gefactureerd.
10°d. Officiële examens georganiseerd door het CLL
Wat betreft de officiële examens georganiseerd door het CLL (Test d’Évaluation du Français, Certificaat Nederlands als Vreemde Taal), wordt de vergoeding voor eenzijdige annulering van de inschrijving als volgt vastgesteld (behoudens overmacht in de zin van artikel 3°):
-
Annulering meer dan 20 werkdagen vóór de geplande examendatum: 5% van de prijs van het examen ;
-
Annulering minder dan 20 werkdagen vóór de geplande examendatum: 100% van de prijs van het examen.
11°. Wijziging van de voorwaarden van de opleiding
Indien het aantal inschrijvingen voor een opleiding lager is dan het minimumaantal vereist om deze opleiding te kunnen laten doorgaan, of in geval van een significante wijziging van de data of het aantal voorziene uren van een opleiding, behoudt het CLL zich het recht voor, behoudens een beter akkoord tussen de partijen, om de sessie te annuleren met volledige terugbetaling van het door de klant voor deze sessie betaalde bedrag.
12°. Inschrijvingsrecht
De in de programma’s van het CLL vermelde prijzen zijn inclusief alle belastingen. Ze omvatten altijd een niet-terugbetaalbare administratieve inschrijvingskost van 25 EUR.
13°. Betaling van het inschrijvingsgeld
Het inschrijvingsgeld dient ten laatste op de laatste werkdag vóór de eerste dag van de sessie te worden betaald. Het CLL behoudt zich het recht voor om de toegang tot de lessen te weigeren aan elke persoon die het saldo van zijn inschrijving niet heeft betaald, onverminderd het recht van het CLL om volledige betaling van het inschrijvingsgeld te eisen overeenkomstig artikel 10°a (no show).
14°a. Facturatie per e-mail
Tenzij anders gevraagd, worden de facturen van het CLL per e-mail verstuurd naar het adres van de deelnemer of van de natuurlijke of rechtspersoon die de opleiding financiert. Ze zijn onmiddellijk en volledig betaalbaar.
14°b. Betalingsachterstand – Consumenten
Wanneer de klant een consument is in de zin van artikel I.1, 2° van het Wetboek van economisch recht, is elke betalingsachterstand (= elke overschrijding van de contractuele of wettelijke betalingstermijn) die hij heeft ten opzichte van het CLL onderworpen aan boek XIX van het Wetboek van economisch recht.
Wanneer de klant-consument zijn schuld niet op de voorziene vervaldatum betaalt, stuurt het CLL hem (per post of per e-mail) een ingebrekestelling in de vorm van een eerste betalingsherinnering.
De klant-consument beschikt dan over een termijn van veertien (14) kalenderdagen om zijn schuld te vereffenen.
Deze termijn van veertien (14) kalenderdagen gaat in op de derde werkdag na de verzending van de herinnering aan de klant-consument. Wanneer de herinnering per e-mail wordt verzonden, gaat de termijn in op de kalenderdag die volgt op de verzenddatum.
Bij niet-betaling op het einde van de termijn van veertien (14) kalenderdagen zoals hierboven vermeld, wordt de schuld van de klant-consument verhoogd met:
-
Verwijlinteresten die worden berekend aan de referentievoet verhoogd met acht procentpunten, zoals bedoeld in artikel 5, tweede alinea, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van betalingsachterstand ;
EN -
Een forfaitaire schadevergoeding waarvan het bedrag niet hoger mag zijn dan:
-
20 euro indien het verschuldigde saldo kleiner dan of gelijk aan 150 euro is ;
-
30 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro indien het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro ligt ;
-
65 euro vermeerderd met 5% van het bedrag boven 500 euro, met een maximum van 2.000 euro indien het verschuldigde saldo hoger is dan 500 euro.
-
15°. Afbreken van een sessie
Behalve in geval van overmacht zoals bedoeld in artikel 3° en naar behoren aangetoond, blijft elke persoon die een sessie stopzet het volledige inschrijvingsgeld voor die sessie verschuldigd.
16°. Overheidsinterventie in het inschrijvingsgeld
Een eventuele tussenkomst van de overheid in de betaling van het inschrijvingsgeld, onder meer via systemen zoals opleidingscheques, taalcheques of de KMO-portefeuille (in het Vlaams Gewest), moet worden vermeld op het moment van inschrijving en dient te gebeuren volgens de geldende regelgeving. De klant moet het bewijs van deze tussenkomst leveren vóór het begin van de opleiding en blijft als enige verantwoordelijk voor de volledige betaling van het inschrijvingsgeld indien deze tussenkomst niet wordt toegekend. Deze tussenkomst kan niet worden toegepast op cursussen waarvoor een promotie of een prijsvermindering geldt.
17°. Gespreide betalingen
Het CLL biedt de mogelijkheid om bepaalde lesreeksen gespreid te betalen volgens een vooraf vastgelegd betalingsschema. Deze mogelijkheid wordt aangeboden zonder bijkomende kosten en enkel bij betaling met een bankkaart. De klant die deze optie kiest, verbindt zich ertoe het afgesproken betalingsschema na te leven. Bij niet-naleving van dit engagement of bij blokkering van de bankkaart om welke reden dan ook, zal het CLL een administratieve toeslag van 80 EUR aanrekenen, onverminderd het recht om de volledige uitstaande bedragen te vorderen.
18°. Deelname aan de lessen
De lokalen en het materiaal die ter beschikking worden gesteld van de deelnemers in het kader van hun lessen, moeten op redelijke en zorgvuldige wijze worden gebruikt. Elke beschadiging wordt aangerekend aan de nalatige persoon.
19°. Disciplinaire uitsluiting
Het CLL behoudt zich het recht voor de toegang tot een les te weigeren aan een deelnemer wiens gedrag het voor andere leden van zijn groep of andere klanten van het CLL onmogelijk maakt om hun lessen normaal te volgen. Elke uitsluiting om disciplinaire redenen gebeurt zonder terugbetaling of schadevergoeding.
20°. Reservatie van accommodatie
Elke aanvraag tot reservering van een accommodatie wordt pas bevestigd na betaling van het volledige bedrag van de huur. Bij annulering vóór aanvang van de huurperiode blijft 50% van de totale huurprijs verschuldigd. Indien de annulering plaatsvindt na het begin van de huurperiode, blijft het volledige bedrag verschuldigd.
Bijzondere voorwaarden: Ondernemingen en instellingen
21°. Aansprakelijkheid van de klant
De klant is aansprakelijk voor de schade veroorzaakt aan het CLL, aan zijn aangestelden en/of vertegenwoordigers, door zijn fout of door de niet-uitvoering van zijn contractuele verplichtingen. De fout wordt beoordeeld in vergelijking met het gedrag van een voorzichtige en redelijke persoon in dezelfde omstandigheden.
22°. Klachtenprocedure
22°a. Voor de start van de opleiding:
Indien de klant een klacht heeft vóór de start van de opleiding, moet deze zo snel mogelijk worden ingediend per aangetekende brief of met ontvangstbevestiging, gericht aan het CLL, op het adres vermeld in punt d. van dit artikel.
22°b. Tijdens de opleiding:
Klachten die ontstaan tijdens de uitvoering van het contract, moeten zo snel mogelijk worden gemeld zodat een oplossing kan worden gezocht. Hiervoor wendt de klant zich tot de verantwoordelijke van het CLL-Centrum waar de opleiding plaatsvindt (voor lessen in het centrum), tot een vertegenwoordiger van CLL Business of tot een vertegenwoordiger van de onderneming of instelling die de opleiding organiseert (voor bedrijfsopleidingen), of rechtstreeks tot de kwaliteitsverantwoordelijke van het CLL. De klacht moet schriftelijk worden ingediend en moet minstens de concrete elementen bevatten waarop zij gebaseerd is.
22°c. Na de opleiding:
Klachten die tijdens de opleiding onmogelijk konden worden ingediend, of die tijdens de opleiding niet naar tevredenheid werden opgelost, moeten uiterlijk één week na het einde van de opleiding worden ingediend bij het CLL, hetzij per aangetekende brief, hetzij schriftelijk met ontvangstbevestiging. Klachten die na deze termijn worden ingediend, zijn onontvankelijk.
22°d. Contactgegevens van de kwaliteitsverantwoordelijke van het CLL:
CLL – Centres de Langues – Kwaliteitsverantwoordelijke – Place de l’Université 25 – B-1348 Louvain-la-Neuve – quality@cll.be
23°. Bestelling van een opleiding door ondernemingen of instellingen
De bestelling van een opleiding gebeurt per e-mail. Bij ontvangst van de bestelling ontvangt de klant een bevestiging per e-mail. Vanaf deze bevestiging beschikt de klant over een termijn van 48 werkuren om wijzigingen aan te brengen aan zijn oorspronkelijke bestelling. Na deze termijn wordt de bestelling als definitief beschouwd en is de klant gebonden tegenover het CLL.
24°. Facturatie bij gebrek aan specifieke procedure
Bij gebrek aan een specifieke procedure vanwege de klant, vermeld in een offerteaanvraag of op de bestelbon, wordt elke bestelling van lessen gefactureerd voor het volledige bedrag als voorschot.
25°. Betalingstermijn en sancties
De facturen van het CLL zijn onmiddellijk en volledig betaalbaar. Elk bedrag dat onbetaald blijft op de vervaldatum, wordt van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling verhoogd met een nalatigheidsintrest van 1% per maand, evenals met een forfaitaire schadevergoeding van 10% met een minimum van 40 EUR.
26°. Eenzijdige annulering van lesreeksen door ondernemingen
Een eenzijdige annulering van bestelde lesreeksen dient altijd te gebeuren per aangetekende brief of per e-mail naar het adres cancel@cll.be.
De schadevergoeding voor eenzijdige annulering is als volgt vastgesteld:
-
Annulering tussen 31 en 22 dagen vóór de geplande opleiding: 15% van de opleidingsprijs ;
-
Annulering tussen 21 en 15 dagen vóór de geplande opleiding: 30% van de opleidingsprijs ;
-
Annulering tussen 14 en 8 dagen vóór de geplande opleiding: 50% van de opleidingsprijs ;
-
Annulering tussen 7 dagen en 1 dag vóór de geplande opleiding: 75% van de opleidingsprijs ;
-
Annulering vanaf de eerste dag van de opleiding: 100% van de opleidingsprijs.
27°. Verplaatsing van lessen door ondernemingen
Elke les die niet minstens één werkdag vóór het geplande tijdstip wordt uitgesteld, wordt als gegeven beschouwd en dus gefactureerd. Om geldig te zijn, moet het verzoek tot verplaatsing schriftelijk gebeuren meer dan 24 uur vóór de aanvang van de les, via het e-mailadres cancel@cll.be. Deze mogelijkheid tot kosteloos uitstel is maximaal vier keer per bestelde lesreeks toegestaan. Vanaf het vijfde uitstel wordt elke verplaatste les gefactureerd.
28°. Rapportering van de opleiding
De modaliteiten voor de rapportering van de opleiding moeten bij de bestelling aan het CLL worden meegedeeld. Bij gebrek hieraan wordt de standaardprocedure van het CLL toegepast.
Bijzondere voorwaarden: gebruik van Opleidingscheques van het Waals Gewest
29°. Toelatingsvoorwaarden
De Opleidingscheques van het Waals Gewest worden aanvaard als gedeeltelijk betaalmiddel voor bepaalde opleidingen aangeboden door het CLL. De begunstigde moet voldoen aan de voorwaarden van de regionale regeling, namelijk: werknemer zijn in de privésector of zelfstandige in hoofdberoep ; zijn activiteit uitoefenen in Wallonië (buiten het Duitstalige Gewest) ; beschikken over een geldig RSZ- of ondernemingsnummer ; vooraf goedkeuring verkrijgen van het Waals Gewest en in het bezit zijn van de Opleidingscheques vóór de aanvang van de opleiding. Een lijst van niet-toegelaten beroepen wordt door het Waals Gewest opgesteld en aan de klant meegedeeld bij zijn aanvraag tot opleiding.
30°. Gebruiksmodaliteiten
De klant verbindt zich ertoe de Opleidingscheques uiterlijk op de eerste dag van de opleiding aan het CLL te overhandigen. Indien dit niet gebeurt, wordt het volledige bedrag van de opleiding gefactureerd aan het geldende tarief, zonder rekening te houden met de cheques.
Het aantal cheques dat kan worden gebruikt, is beperkt tot het aantal effectief gevolgde opleidingsuren, binnen de grenzen van de plafonds bepaald door het Waals Gewest.
31°. Annulering of afwezigheid
Bij annulering of afwezigheid tijdens de lessen kunnen de Opleidingscheques niet worden gebruikt en worden de niet gevolgde uren volledig aan de klant gefactureerd (volgens de volgende berekeningswijze: uurtarief = totaalprijs van de opleiding gedeeld door het aantal uren, afgerond naar boven).
Het is aan de klant om te controleren of de kosten in dat geval voor zijn rekening blijven, overeenkomstig de voorwaarden van het Waals Gewest.
32°. Niet-overdraagbaarheid
De Opleidingscheques zijn persoonlijk en niet overdraagbaar. Ze mogen uitsluitend worden gebruikt door de persoon die vermeld staat op het identificatiedocument dat bij de cheque hoort.
33°. Controle en validatie
In geval van weigering van validatie of terugbetaling van de cheques door het Waals Gewest (bijvoorbeeld wegens niet-naleving van de voorwaarden, ontbrekende bewijsstukken, overschrijding van het quotum, enz.), blijft de klant het volledige bedrag verschuldigd voor de betreffende opleidingsuren.
Bijzondere voorwaarden: online lessen en testen
34°. Definitie
Taalopleidingen en -testen op afstand kunnen door het CLL worden aangeboden via zijn platforms CLL Visio, Language Campus (L-Campus), Language Examination Centre, Language Testing (L-Testing).
35°. Materiaal
Om volledig gebruik te kunnen maken van de online diensten van het CLL, moet de gebruiker beschikken over het nodige materiaal (computer, tablet of smartphone) en over een internetabonnement. Het CLL kan niet aansprakelijk worden gesteld voor toegangsmoeilijkheden als gevolg van netwerkstoringen of toegangsbeperkingen binnen het interne netwerk van de klant.
36°. Afwezigheid
Bij afwezigheid (no show) van de gebruiker bij een geplande sessie, gaat deze sessie door zonder hem/haar. Ze wordt niet ingehaald en er is geen recht op terugbetaling.
37°. Verplaatsing van lessen
Elke les die niet minstens één werkdag vóór het geplande tijdstip wordt verplaatst, wordt als gegeven beschouwd en dus gefactureerd. Om geldig te zijn, moet de verplaatsing rechtstreeks door de gebruiker op het betreffende platform gebeuren.
38°. Gebruikersrechten
De platforms voor online lessen en testen van het CLL geven de klant een niet-overdraagbaar, niet-exclusief en beperkt recht op toegang, gebruik en weergave van de inhoud, op voorwaarde dat de gebruiker deze algemene voorwaarden naleeft. Het cursusmateriaal van de platforms wordt uitsluitend ter beschikking gesteld voor persoonlijk en niet-commercieel gebruik. Sommige diensten zijn enkel toegankelijk voor geregistreerde gebruikers van het CLL of van de betreffende platformen.
Door een abonnement te kopen of zich in te schrijven voor een proefperiode op een CLL-platform, aanvaardt de gebruiker gebonden te zijn aan deze algemene voorwaarden.
39°. Gebruik van de platforms
Het recht op toegang tot en gebruik van de CLL-platformen is persoonlijk en mag niet worden overgedragen aan andere personen of entiteiten. De gebruiker mag deze platforms enkel gebruiken voor wettige doeleinden.
De gebruiker is verantwoordelijk voor het vertrouwelijk houden van zijn persoonlijke account, gebruikersnaam en wachtwoord op deze platformen.
De gebruiker verbindt zich ertoe het CLL te informeren over elk ongeoorloofd gebruik van zijn account op een CLL-platform. Om de dienst doeltreffend te laten werken, moet de gebruiker zijn registratiegegevens actueel en juist houden. Indien hij dit niet doet, kan de nauwkeurigheid en doeltreffendheid van de dienst worden aangetast.
Het CLL behoudt zich het recht voor om, naar eigen goeddunken, een gebruikersaccount te beëindigen of een gebruikersnaam te wijzigen, terug te vorderen of te verwijderen om welke reden dan ook (inclusief in geval van illegaal of ongeoorloofd gebruik). Het CLL is niet verplicht om een kopie van het gebruikersaccount of gegevens die via het account werden opgeslagen, te bewaren.
De toegang tot en het gebruik van de online leer- en testplatformen van het CLL kunnen tijdelijk worden onderbroken om verschillende redenen, waaronder storingen, onderhoud, updates of andere acties die het CLL, naar eigen goeddunken, noodzakelijk acht.
40°. Intellectuele eigendom
Alle materialen op de CLL-platformen, waaronder inhoud, teksten, afbeeldingen, software, audiobestanden, video’s, documentatie, e-mails en de website, blijven te allen tijde de exclusieve eigendom van het CLL of van zijn leveranciers. Deze materialen worden beschermd door internationale wetten inzake auteursrechten, handelsmerken en andere intellectuele eigendomsrechten. De gebruiker mag geen enkel materiaal weergeven, verspreiden, sublicentiëren, vertalen of reproduceren op welke wijze dan ook zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van het CLL.
41°. Toegang en interferentie
De gebruiker verklaart:
-
Dat hij geen gebruik zal maken van enige robot, spider, scraper, deep link of ander geautomatiseerd middel, programma, algoritme of methode om gegevens te verzamelen of te extraheren met als doel toegang te verkrijgen tot, te kopiëren of toezicht te houden op een online leerplatform van het CLL of enig deel ervan, zonder de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van het CLL, die naar eigen goeddunken kan worden geweigerd ;
-
Dat hij geen gebruik zal maken van of zal proberen gebruik te maken van enig mechanisme, software, tool, agent of ander middel (met inbegrip van, maar niet beperkt tot, browsers, spiders, robots, avatars of intelligente agenten) om de CLL-platforms te navigeren of te doorzoeken, anders dan de zoekmachines en zoekmiddelen die via de dienst beschikbaar zijn of algemeen beschikbare webbrowsers (zoals Microsoft Explorer) ;
-
Dat hij geen bestanden zal uploaden of verzenden die virussen, wormen, Trojaanse paarden of andere schadelijke of destructieve kenmerken bevatten, of die anderszins de goede werking van de CLL-platforms verstoren ;
-
Dat hij niet zal proberen software van de CLL-platforms te ontcijferen, decompileren, demonteren of reverse-engineeren.
De normale tarieven van de operator van de gebruiker, zoals kosten voor tekstberichten, zijn van toepassing wanneer hij toegang heeft tot een CLL-platform via zijn mobiele toestellen.
Overmacht of gewijzigde omstandigheden
42°a. Overmacht
Wanneer zich een geval van overmacht voordoet in de zin van artikel 3°, kan het met het CLL gesloten contract de volgende gevolgen kennen overeenkomstig de artikelen 5.100 tot 5.102 van het Burgerlijk Wetboek:
-
Worden geschorst indien de overmacht de uitvoering van het contract tijdelijk onmogelijk maakt en de hervatting van de uitvoering nog nut heeft voor de partijen nadat de overmacht is opgeheven. Deze oplossing heeft de voorkeur en wordt overwogen voor elke andere ;
-
Worden ontbonden indien de overmacht de uitvoering van het contract definitief onmogelijk maakt. In dat geval wordt de klant terugbetaald voor het niet-uitgevoerde gedeelte van het contract, dat wil zeggen voor de lessen die nog niet werden gevolgd op het moment dat de overmacht zich voordeed. Dit bedrag wordt berekend in verhouding tot de totale contractprijs, met uitzondering van de niet-terugbetaalbare administratieve kosten van 25 EUR (zie 12°).
42°b. Gewijzigde omstandigheden
In geval van gewijzigde omstandigheden verbinden de partijen zich ertoe artikel 5.74 van het Burgerlijk Wetboek na te leven, dat bepaalt dat:
“Elke partij moet haar verplichtingen nakomen, zelfs als de uitvoering ervan zwaarder wordt, doordat de kostprijs van de uitvoering is gestegen of de waarde van de tegenprestatie is gedaald.
De schuldenaar kan evenwel de schuldeiser verzoeken om het contract te heronderhandelen met het oog op aanpassing of beëindiging ervan, indien aan de volgende voorwaarden is voldaan:
1° een wijziging van omstandigheden maakt de uitvoering buitensporig zwaar, zodat men die redelijkerwijze niet kan eisen ;
2° deze wijziging was onvoorzienbaar bij het sluiten van het contract ;
3° de wijziging is niet toerekenbaar aan de schuldenaar in de zin van artikel 5.225 ;
4° de schuldenaar heeft dit risico niet op zich genomen ; en
5° de wet of het contract sluit deze mogelijkheid niet uit.”
De partijen blijven hun verplichtingen nakomen gedurende de duur van de heronderhandelingen.
In geval van weigering of mislukking van de heronderhandelingen binnen een redelijke termijn, kan de rechter, op verzoek van een van beide partijen, het contract aanpassen om het in overeenstemming te brengen met wat de partijen redelijkerwijze zouden zijn overeengekomen bij het sluiten van het contract indien zij met de gewijzigde omstandigheden rekening hadden gehouden, of het contract geheel of gedeeltelijk beëindigen op een datum die niet vroeger ligt dan de wijziging van omstandigheden en volgens modaliteiten die de rechter bepaalt. De vordering wordt ingesteld en behandeld volgens de procedure van het kort geding.
Terugbetaling
43°a. Terugbetalingsvoorwaarden
Indien een terugbetaling door het CLL aan de klant dient te gebeuren, zijn de volgende voorwaarden van toepassing:
-
Indien de terugbetaling het gevolg is van de annulering van de cursus door het CLL, wordt het volledige cursusbedrag aan de klant terugbetaald ;
-
Indien de terugbetaling het gevolg is van een fout of vergissing van de klant, wordt het volledige cursusbedrag terugbetaald, verminderd met 25 EUR administratiekosten.
43°b. Terugbetaling van buitenlandse betalingen
De terugbetaling van een bedrag dat werd betaald vanaf een buitenlandse rekening, gebeurt onder inhouding van de volledige transactiekosten ten laste van de klant.
43°c. Terugbetaling bij betaling met kredietkaart
De terugbetaling van een bedrag dat werd betaald via kredietkaart, gebeurt met inhouding van een transactiekost van 2,5% ten laste van de klant.
44°. Gegevensbeschermingsbeleid
In het kader van het beheer van de persoonsgegevens van zijn klanten respecteert het CLL de bepalingen van de GDPR-verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens. Het privacybeleid inzake deze gegevens wordt gepresenteerd op onze website (https://www.cll.be/fr/confidentialite). De klant erkent kennis te hebben genomen van dit beleid en aanvaardt de voorwaarden ervan.
45°. Promotioneel gebruik van getuigenissen en beelden
Tenzij anders schriftelijk gemeld aan het CLL vóór de start van de opleiding, mogen getuigenissen, filmpjes, opnames of foto’s die betrekking hebben op de klant, hem/haar vermelden of afbeelden in het kader van de opleiding, worden gebruikt voor promotionele doeleinden, ongeacht de vorm en het gebruikte medium.
46°. Geschillen
De met het CLL afgesloten contracten onder deze algemene verkoopsvoorwaarden zijn onderworpen aan het Belgisch recht.
47°. Bevoegde rechtbanken
In geval van een geschil zijn uitsluitend de vrederechter van het 2e kanton van Waver en de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Waals-Brabant bevoegd.
Bijlage 1 – Herroepingsformulier (klant-consument)
Boek VI van het Wetboek van economisch recht (artikel VI.49, § 1, 1°)
MODEL VAN HERROEPINGSFORMULIER
(Gelieve dit formulier enkel in te vullen en terug te sturen per e-mail naar contact@cll.be indien u zich wenst terug te trekken uit het contract)
Aan:
CLL – Centres de Langues
Place de l’Université, 25
B-1348 Louvain-la-Neuve
contact@cll.be
Ik/Wij () deel/delen () u hierbij mee dat ik/wij () gebruik maak/maken () van mijn/onze (*) herroepingsrecht met betrekking tot het contract betreffende de volgende dienst:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Besteld op (DD/MM/JJJJ): …………………………………………………………………………………..
Naam van de klant(en)-consument(en):
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Adres van de klant(en)-consument(en):
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
E-mailadres van de klant(en)-consument(en):
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Datum & handtekening van de klant(en)-consument(en)
(alleen indien dit formulier op papier wordt ingediend)
(*) doorhalen wat niet van toepassing is