Wie zijn we?
40 jaar expertise in taalleren!
Onze geschiedenis
In 1984 besloot professor Woitrin, Algemeen Administrateur van de UCLouvain, een vzw op te richten die zich richt op het praktische taalonderwijs, bestemd zowel voor het grote publiek als voor studenten. Dit project werd goedgekeurd door de Raad van Bestuur van de UCLouvain en er werd besloten de naam “Centrum voor Talen van Louvain”, afgekort CLL, aan de vzw te geven.
Het maatschappelijke doel van de vzw werd als volgt gedefinieerd: “Het doel van de vereniging is, zonder enig winstbejag, taalonderwijs te geven, dit onderwijs te bevorderen en te stimuleren, voornamelijk maar niet uitsluitend op de universitaire campussen van de Katholieke Universiteit Leuven.”
De oprichters van deze vzw waren: professor Jean Moulart, Algemeen Administrateur van de UCLouvain, professor Jean Demal, Vice-Rector aan de UCLouvain, de heer Jacques Van Roey, Directeur van de ILV van de UCLouvain, professor Guy Muraille, Wetenschappelijk Adviseur voor de Humane Wetenschappen aan de UCLouvain, de heer Marcel Pitance, Directeur van de Dienst Interne Controle aan de UCLouvain, de heer Jean-Marie Lechat, Directeur van de Administratie van het Erfgoed van de UCLouvain, de heer Raphaël Jacquerye, Kabinetchef van de Algemeen Administrateur van de UCLouvain, mevrouw de Galoscy, Directeur van het Instituut Libre Marie Haps en de heer Jacques Chapelle, Directeur van de vzw.
1987 | Opening van CLL Namur |
1994 | Bouw van het CLL-gebouw in Louvain-la-Neuve, in de wijk de l’Hocaille. |
1999 | Oprichting van CLL Business, ons team dat zich richt op taalcursussen voor bedrijven en overheidsinstellingen. |
2000 | Oprichting van CLL Kids & Teens, ons team dat zich richt op de organisatie van cursussen en stages voor kinderen van 4 tot 17 jaar. |
2005 | Bouw van het grootste talencentrum van België, CLL Brussel, in Woluwe-St-Lambert. |
2008 | CLL wint het “Europese label voor innovatieve initiatieven in taalonderwijs”. |
2010 | Oprichting van L-campus (Language Campus), het Language Learning Hub van CLL, gewijd aan het volgen van taalopleidingen. |
2012 | Lancering van L-management (Language Management), het e-reporting platform van CLL voor bedrijven. |
2014 | CLL wordt door de CCI Parijs gekozen als officiële organisator van de Test d’Évaluation de Français (TEF) in Brussel. |
2015 | Lancering van het Language Examination Centre, dat de mogelijkheid biedt om “officiële” taalexamens af te leggen. |
2016 | CLL wordt een van de 47 ‘Institutional Affiliates’ van ALTE (Association of Language Testers in Europe). |
2017 | CLL wordt de enige Belgische school die wordt geaudit en goedgekeurd door de vereniging EAQUALS. |
2018 | CLL creëert Visiagora, het eerste platform voor onderwijs via video specifiek voor talen. |
2020 | LL voegt zich bij het Global Compact-initiatief van de VN, dat gericht is op sociaal verantwoord gedrag. |
2021 | CLL creëert de afdeling Digital Learning, gewijd aan pedagogische innovatie en het beheer van onze platforms. |
2022 | CLL ontwikkelt Visialingua, een platform voor taalonderwijs via video, gebaseerd op Kunstmatige Intelligentie. |
2023 | CLL slaagt met succes voor haar 9e kwaliteitsaudit “Qfor” voor opleidingsorganisaties.
|
Van 1984 tot 2023 heeft CLL 3.606.392 lesuren gegeven aan 699.515 deelnemers!
Onze missies
Onderwijs
Het bieden van kwalitatief, innovatief en toegankelijk taalonderwijs voor iedereen, door in te spelen op de behoeften en zich aan te passen aan de specifieke kenmerken van elk publiek.
Onderzoek en innovatie
Het ontwikkelen van innovatieve onderwijsmethoden, opleidingsmodules en taaltests.
Dienstverlening aan de samenleving
Door de impact van zijn onderwijs en innovaties, zijn regionale verankering en internationale samenwerkingen, zijn opleidingsprogramma’s voor docenten en zijn samenwerkingen met openbare instellingen, draagt het CLL bij aan de ontwikkeling van een meertalige en multiculturele samenleving.
Onze waarden
Gezelligheid – Innovatie – Transparantie – Respect – Professionaliteit – Verantwoordelijkheid
Onze partnerschappen
Het CLL, opgericht door de UCLouvain 40 jaar geleden, heeft een rijke geschiedenis die ons heeft geleid naar uitmuntendheid in taalkunde, taalpedagogie en opleidings-technologieën. Diep geworteld in deze gemeenschappelijke geschiedenis, leidt onze Raad van Bestuur, die grotendeels bestaat uit vertegenwoordigers van de UCLouvain, ons met striktheid en moed naar nieuwe horizonten van innovatie en uitmuntendheid ten voordele van al ons publiek.
In samenwerking met de Kamer van Koophandel en Industrie van Parijs Île-de-France (CCIP), zijn wij trots sinds 2014 de prestigieuze examens “Test d’Évaluation de Français” (TEF) in Brussel te organiseren. Dit partnerschap biedt een uitzonderlijke kans voor onze afdeling Frans als vreemde taal om zijn expertise in evaluatie verder te verfijnen, ten dienste van de liefhebbers van de Franstalige cultuur.
Sinds meer dan 10 jaar organiseren wij het examen Certificaat Nederlands als Vreemde Taal van de Taalunie. In samenwerking met de Taalunie bieden wij ook Nederlandstalige opleidingen aan in Louvain-la-Neuve voor toekomstige universitaire studenten. Dit partnerschap versterkt de missies van onze Nederlandstalige afdeling en consolideert ons engagement voor culturele en taalkundige onderdompeling in de Nederlandstalige wereld.
Het CLL is trots partner te zijn van het project Chèque Langues van Actiris, om werkzoekenden te helpen zich te onderscheiden en hun taalkennis te verbeteren, of zelfs de beheersing van een nieuwe taal (Frans, Nederlands of Engels) te verwerven.
Onze hulpmiddelen tot uw dienst
Lcampus® (Language Campus) is het Language Learning Hub van het CLL, dat een interactieve virtuele ruimte biedt voor een vlotte communicatie tussen trainers en deelnemers. De leerlingen vinden er gemakkelijk de inhoud van hun programma, de te voltooien taken, digitale bronnen, aanvullende materialen, niveautests, een berichtenservice, een cursuskalender en een forum.
Ltesting® (Language Testing), ons innovatieve platform, biedt directe en gemakkelijke toegang tot niveautests en eindexamens in meer dan 24 talen. Onze tests, die strikt gevalideerd zijn, kenmerken zich door hun snelheid en grondige analyse van de vier taalkundige vaardigheden, waardoor een volledige beoordeling van het werkelijke niveau van de deelnemer wordt gegarandeerd.
Lmanagement® (Language Management) biedt de opleidingsverantwoordelijke in bedrijven een complete en dynamische oplossing, waarmee hij/zij direct toegang heeft tot alle belangrijke opleidingsgegevens van de medewerkers, van de planning tot de facturatie, inclusief de voortgang van de opleiding en de aanwezigheid. Deze speciale interface biedt een real-time overzicht, waardoor een snelle en nauwkeurige evaluatie van de effectiviteit van de opleidingen mogelijk is, en vergemakkelijkt zo de aanpassing van het opleidingsbeleid voor optimale resultaten.
Het platform LINGONIA® verandert elke les van onze taalcursussen voor kinderen in een spannend avontuur! Onze jonge leerlingen worden ondergedompeld in een interactieve wereld, geleid door hun docent door boeiende ontdekkingen. Naast de inhoud van hun lessen hebben ze toegang tot een verscheidenheid aan speelse bronnen om hun leerervaring te verrijken, waar ze zich ook bevinden.
Onze certificeringen
Het CLL hecht veel waarde aan de kwaliteit van zijn opleidingen. Onze onderwijsteams zijn voortdurend betrokken bij het waarborgen van deze kwaliteit, van de creatie van programma’s tot het volgen van de cursussen, inclusief de voortdurende opleiding van de docententeams. En deze kwaliteit wordt gecertificeerd door externe organisaties na strenge inspecties.
Onze MVO-verbintenissen
Sinds zijn oprichting voert het CLL zijn missies uit met oog voor het belang van alle belanghebbenden. We nemen een sociaal verantwoorde houding aan door ons in te zetten voor het integreren en bevorderen van verschillende principes met betrekking tot economische ontwikkeling, werkgelegenheid, diversiteit en inclusie, het verminderen van de impact op het milieu en de inzet voor de energietransitie.