5 veelgemaakte fouten bij het opzetten van een taalcursus in een bedrijf (en hoe ze te vermijden)

business-woman-2

Een taalcursus organiseren voor medewerkers lijkt eenvoudig… maar veel bedrijven maken fouten die de doeltreffendheid van het traject verminderen.

Dankzij zijn ervaring met internationale bedrijven en instellingen deelt CLL de 5 meest voorkomende valkuilen – en de oplossingen om ze te vermijden.

Doelstellingen die te vaag zijn

Fout: een opleiding starten zonder het beoogde gebruik te specificeren (“Engels verbeteren”).
Gevolg: vooruitgang moeilijk meetbaar.
Oplossing CLL: een initiële diagnose om duidelijke doelstellingen te bepalen (e-mails schrijven, een vergadering leiden, klanten ontvangen).

Te heterogene groepen

Fout: beginners en gevorderden mengen.
Gevolg: demotivatie bij sommigen, verveling bij anderen.
Oplossing CLL: systematische niveautest (mondeling en schriftelijk) om homogene groepen te vormen.

Een star, onaangepast format

Fout: uitsluitend klassikale lessen opleggen.
Gevolg: afwezigheden, afhaken.
Oplossing CLL: flexibele formats (klassikaal, videoconferentie, hybride, e-learning).

Het opvolgen en motiveren verwaarlozen

Fout: enkel rekenen op de trainer, zonder HR-opvolging.
Gevolg: dalend engagement.
Oplossing CLL: regelmatige evaluaties, rapporten voor HR, waardering van de vooruitgang.

Enkel kiezen op basis van prijs

Fout: de goedkoopste aanbieding verkiezen.
Gevolg: wisselende kwaliteit, teleurstellende resultaten.
Oplossing CLL: ervaren trainers, kwalitatieve opvolging, langdurige begeleiding.

👉 Plant u een taalcursus voor uw teams?

Neem contact met ons op voor een aanbod dat aangepast is aan de behoeften van uw bedrijf